کد خبر: 1226455
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰

جوان آنلاین: ثبت اسم مادر در کارت ملی موضوعی قدیمی است که حالا یک بار دیگر مطرح شده است. 
در سال‌های اخیر که کارت ملی به عنوان اصلی‌ترین سند شناسایی همه افراد بالای ۱۵سال به شمار می‌رود، هویت مادر در این سند مشخص نیست و نامی از مادر در کارت ملی افراد درج نمی‌شود. 
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت قبلی برای نخستین بار این مسئله را مطرح کرد که نام مادر هم با تدوین آیین‌نامه‌ای در کارت ملی درج شود. 
بعد از دولت دوازدهم این ماجرا می‌رفت فراموش شود تا اینکه دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. حالا انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره اینکه چرا اسم پدر و مادر از کارت ملی حذف و چه چیزی جایگزین آن می‌شود، می‌گوید: «اسم پدر و مادر در ظاهر حذف شده است ولی در واقع هم اسم پدر و مادر و هم سایر مشخصات وجود دارد.»
وی درباره طرح دوباره موضوع درج نام مادر در کارت ملی اینگونه توضیح می‌دهد: «در جلسه‌ای که دو سال پیش با رئیس‌جمهور داشتیم، برخی از بانوان درخواست درج نام مادر روی کارت ملی و در کنار نام پدر را مطرح کردند و رئیس‌جمهور هم از این مطلب استقبال کردند و ما هم پیگیر مطلب در کمیسیون‌های مختلف دولت شدیم.»
به گفته وی، در نهایت در کمیسیون اصلی، نماینده ثبت احوال اعلام کرد قرار است کارت‌ها تغییر کند و در کارت‌های جدید نام پدر و مادر نخواهد بود، بنابراین مطلب به دلیل عدم‌موضوعیت از دستور خارج شد. 
خزعلی در پاسخ به این پرسش که چرا اسم پدر و مادر حذف می‌شود و چه چیزی جایگزین آن می‌شود، تأکید می‌کند: «در ظاهر حذف شده است، ولی در واقع هم اسم پدر و مادر و هم سایر مشخصات وجود دارد.»
به گفته معاون رئیس‌جمهور ظاهراً سیاست این است که اطلاعات حداقلی روی کارت آورده شود و به جای آن بارکدی روی کارت آورده شود که مشخصات شناسنامه‌ای فرد صاحب کارت از جمله مشخصات پدر و مادر او از طریق بارکد قابل رؤیت است.

برچسب ها: کارت ملی ، نقش زن ، مادر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار